Wikipedia

Результати пошуку

Вивчення малої прози на уроці зарубіжної літератури у сучасній школі


Міністерство освіти  і  науки  України
Рівненський  обласний інститут діслядипломної  педагогічної освіти




        


ВИПУСКНА РОБОТА
Вивчення малої  прози на  уроці
 зарубіжної  літератури  у сучасній школі






                                                         Слухач групи:
учитель зарубіжної  літератури
                                                                       Усич Олена  Дмитрівна
                                                                                Сарненська ЗОШ І –ІІ ст. №3

                                                                   Керівник-рецензент:
__________________________
                                                             
Рівне 2019 р.
Зміст
Вступ………………………………………………………………………………..3
Основна частина
1.     Застосування технології  критичного мислення…………………………..5
2.     Використання технології  критичного мислення в освітньому
 процесі НУШ……………………………………………………………….6
3.     Конспекти  уроків у 6 класі…………………………………………………8
Висновки…………………………………………………………………………...20
Список використаних джерел…………………………………………………….21
Додатки




Вступ
        Гуманітаризація навчально-виховного процесу, особистісний розвиток
учнів є основними завданнями сучасної освіти, які визначені державними документами: Законом України «Про освіту», державними програмами, Державним стандартом базової і повної середньої освіти (освітня галузь «Мови і літератури». 2011р.) зокрема. Суспільство потребує повноцінно розвинених особистостей, здатних до  самовираження у різних сферах життєдіяльності: реалістичній («людина-природа», «людина-техніка»), соціально-художній  («людина-людина», «людина-художні образи»), інтелектуальній («людина-знакові системи»). У цьому контексті уроки словесності мають найважливіше значення, бо саме слово у поєднанні з іншими засобами пізнання, спілкування стає полісенсорним засобом впливу на почуття, думки, вчинки особистості. «Формування гуманістичного світогляду, духовного світу людини, її моралі, загальної культури, особистісних рис громадянина України, який усвідомлює свою належність до світової спільноти» – одне з головних завдань освітньої галузі в основній школі.
         У сучасному суспільстві зростає кількість громадян, які вільно володіють іноземними мовами, але майже не знають і не розуміють традицій, світогляду народу, мову якого вивчають. Знайомство з зарубіжною літературою в початковій та основній школі є одним із шляхів, який дозволяє сформувати сприйняття літератури та культури інших народів. Актуальним для сучасної загальноосвітньої школи є вивчення зарубіжної літератури в контексті діалогу культур, коли учень не критикує, не висміює іншу культуру, а робить спробу прийняти її як можливий варіант світосприйняття. В учнів формується міжкультурна компетенція, позитивне відношення до іншого народу, його культури, відносин, що сприяють розвитку взаєморозуміння, толерантності.
          Ознайомлюючи дітей з літературою інших народів, педагог стикається з проблемою, коли учням незрозумілі слова, звичаї, іноді їм незрозумілий сюжет, навіть не подобається зміст. Поінформованість про культуру іншого народу дає можливість більш глибокого розуміння, коли людина розуміє не поверхневе і не лише значення фраз, а весь той зміст, який вкладається в нього, враховуючи національні особливості. Як у спілкуванні, так і ознайомленні з літературою інших народів, потрібно сприймати не буквальність фраз, а звертати увагу на те, що вони можуть означати, тобто, читати «між рядків». Усе це допомагає краще сприймати твори художньої літератури, більш емоційно відчувати її вплив.
          Рівень літературної освіти, її ефективність і розвиток тісно пов’язані із творчим характером процесу навчання, розвитком зв’язного мовлення учнів.
           Психологами експериментально доведено, що розвиток мовлення дитини закладається у віці від одного до п’яти років, навички сприйняття літературних творів – від тринадцяти до п’ятнадцяти, математичне мислення формується від п’ятнадцяти до двадцяти років життя людини. Отже, рівень розвитку читачів художньої літератури значною мірою залежить від уроків літератури шостих – восьмих класах. Чи будуть діти із зацікавленням читати літературу рідної країни та інших національних літератур, чи будуть розуміти цінність того, що читають, чи зможуть пояснити художні переваги того, про що читають – усе це закладається на уроках літератури.
Дитина має одержати (насамперед у школі) загальнозначущі, загальноприйняті, «стандартні» уявлення про реальність, зокрема про стандарти мови, стандарти взаємин між людьми, моральні стандарти, прийняту у даному суспільстві мотивацію подій та індивідуальних вчинків, уявлення про загальноприйняту емоційну і поведінкову реакцію на дії та обставини навколо себе, уявлення про усталені національні та загальнолюдські цінності тощо. Дитина, на відміну від дорослого, своє завдання бачить у тому, щоб інтегруватися у світ, знайти себе в ньому, встановити психологічно чіткі параметри того, чим відрізняється вона від оточення. Дитина – споживач цінностей та реалій готового дорослого світу.
          





Основна частина
Урахування нового формату дитинства, змін, що відбуваються в свідомості сучасної дитини, в її способі мислення, дає можливість виділити якісно новий зміст комунікації, властивий літературі для дітей та юнацтва останніх десятиліть.
1.                 Застосування технології розвитку критичного мислення – один із шляхів виховання активної особистості, що може взяти на себе ініціативу і діяти у межах правового поля. Це засіб формування критичного мислення і водночас розвитку творчих здібностей дитини.
Результативність моєї роботи за цією технологією підтверджується тим, що, закінчивши початкову школу, учні:
не втрачають бажання добре вчитися, вірять у свої сили;
володіють навичками роботи в парі і групах;
вміють самостійно працювати ;
віддають перевагу виконанню творчих робіт ;
володіють критичним мисленням;
не бояться висловлювати свою думку.
Оскільки вчитель виступає в ролі організатора всіх видів діяльності учня як компетентний консультант, коуч, помічник, його професійні вміння повинні бути спрямовані не тільки на суто дидактичні аспекти (викладання матеріалу, контроль його засвоєння тощо), а й на системну діагностику діяльності учнів, їх інтелектуального і творчого розвитку, їх фізичного і морального здоров’я.
Особливо хочеться підкреслити, що для впровадження методичної системи не потрібно жодних додаткових умов, що створюються у школах спеціально для опанування новітніх технологій. Єдина необхідна умова для роботи над цією технологією – це бажання вчителя працювати творчо, по-сучасному, що сприяє досягненню найбільш позитивних результатів складного процесу навчання. Технологія розвитку критичного мислення є однією з інноваційних педагогічних технологій, що відповідає вимогам реформування освіти України, увага переноситься на процес набуття школярами знань, умінь, навичок, життєвого досвіду, які трансформуються в життєві компетентності учнів.
2.     Використання технології розвитку критичного мислення в освітньому процесі НУШ
Зміни, які відбуваються в сучасному українському освітньому середовищі і віддзеркалюють тенденції розвитку світової освіти, вимагають від вчителів переорієнтації навчально-виховного процесу на забезпечення умов формування учня-громадянина розвинутого демократичного суспільства, якому притаманна динаміка соціального прогресу, прискорене зростання інформаційного потоку. За експертними прогнозами, 2020 року найбільш затребуваними на ринку праці будуть вміння навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі. 
Великі соціальні зміни впливають на школу, вчителя і ставлять перед ними завдання нового змісту. Учитель НУШ повинен створити оптимальні умови для розвитку і навчання особистості, яка здатна втілювати оригінальні ідеї, критично мислити, приймати нестандартні рішення. Надто складно передбачити майбутнє наших дітей, покладаючи на школу завдання забезпечити їх знаннями на все життя. Нестабільність світу, інтенсивність соціально-економічних і технологічних змін зумовлюють потребу вчитися впродовж життя. Тому в сучасній школі головне завдання вчителя – не накопичення дитиною інформації, а засвоєння нею інтелектуальних технік, які є складовими культури і невід’ємною частиною змісту освіти. Головним у навчанні має бути інтерес, розвиток пізнавальної активності школярів, формування в них позитивного ставлення до навчання і результатів своєї праці. Щоб знайти своє місце в житті, випускник сучасної школи повинен володіти такими навичками:
швидко адаптуватися у мінливих життєвих ситуаціях;
самостійно і критично мислити;
уміти бачити і формулювати проблему (в особистому, професійному, суспільному плані), знаходити шляхи раціонального її вирішення;
усвідомлювати, де і яким чином здобуті знання можуть бути використані в оточуючому середовищі;
бути здатним генерувати нові ідеї, творчо мислити;
уміти працювати з інформацією (збирати потрібні факти, аналізувати їх, робити необхідні узагальнення, зіставлення з аналогічними або альтернативними варіантами розв’язання, встановлювати статистичні закономірності, робити аргументовані висновки, використовувати їх для вирішення нових проблем);
бути комунікабельним, уміти працювати в команді;
          уміти самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, формуванням моральних цінностей, свого культурного рівня.
Ми бачимо, що в НУШ змінюються пріоритети цілей навчання. На перший план висувається його розвиваюча функція, культ самостійності і нестандартності думки, який стимулює розвиток пізнавальної активності дітей. Стародавня китайська приказка стверджує: „Я слухаю – і забуваю, бачу – і запам’ятовую, роблю – і розумію„  Сьогодні у школах в основному реалізується перше, дуже мало другого, на жаль майже відсутнє третє. У навчанні цінна не лише сама істина, але й сам процес її здобування, пошуку, спроби, помилки, усвідомлення прийомів розумової роботи – тобто все, що розвиває творчу думку школяра, привчає їх мислити і діяти самостійно.
Існує низка умов, які вчителю необхідно створити у класі для того, щоб учні успішно залучались до процесу критичного мислення. Отже, для стимулювання критичного мислення учнів вчителю необхідно:
виділити час та забезпечити можливості для застосування критичного мислення;
дозволити учням вільно розмірковувати;
сприймати різноманітні ідеї та думки;
сприяти активному залученню учнів до процесу навчання;
створити для учнів сприятливу атмосферу, у якій неможливими стали б насмішки;
висловити віру в здатність кожного учня породжувати критичні судження;
цінувати критичні міркування учнів.
Водночас учні повинні:
              розвивати впевненість у собі і розуміння цінності власних думок та ідей;
             брати активну участь у навчальному процесі;
ставитися з повагою до різноманітних думок;
бути готовими породжувати і відкидати судження.
Які ж переваги уроків, побудованих за технологією розвитку критичного мислення?
По-перше, діти почали легко й вільно висловлюватись, аналізувати, аргументувати думки; критично сприймати різну інформацію, складати змістовні тести; писати гарні твори; вивчати та засвоювати матеріал (навіть складний для розуміння) одразу на уроці.
По-друге, знання, здобуті самостійним шляхом, виявились глибшими та міцнішими.
По-третє, критичне мислення докорінно змінило погляди; додало сили та впевненості. Учні перестали боятись і сумніватись, почали творчо розкриватись і на все дивитись по-іншому: глибше, впевненіше, оптимістичніше.

3.     Конспекти уроків у  6  класі
Урок № 1
Тема. Рей Дуглас Бредбері. «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка»
Мета: ознайомити учнів із творчою особистістю Рея Бредбері; розвивати навички виразного й вдумливого читання, аналізу прозового твору; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Обладнання: додаток (11 слайдів): фотографії Р. Бредбері, Р. Шеклі, українських письменників-фантастів, ЗD-модель міста майбутнього, навчальний фільм про Р. Бредбері,  кластер «Що святкують люди майбутнього?»
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Майбутнє -   у сьогоденні, але майбутнє  - і в минулому. Це ми створюємо його. Якщо воно погане, у цьому наша провина.
Анатоль Франс
1. Розкажіть, у яких прочитаних творах ви зустрічали фантастичні елементи?
2.   Вкажіть  назви самостійно прочитаних творів фантастичної літератури. Чим ці твори вас зацікавили?
1. Слово вчителя. Мабуть, кожен із вас мріє хоча б краєчком ока зазирнути в майбутнє, побачити там себе та своїх друзів, дізнатися, яким буде життя через 50 років. Ми розпочинаємо знайомство з літературою, в якій письменники описали свої грандіозні мрії. Тож новий розділ представлений іменами американських фантастів Рея Дугласа Бредбері та Роберта Шеклі (слайд 1).
До образу майбутнього звертаються не лише письменники, а й художники, композитори, створюються художні та мультиплікаційні фільми. Британський архітектор родом з Болгарії Цветан Тошков розробив дивовижний проект Citu in the Sky, ЗD-модель міста майбутнього, вибудуваного на тлі пейзажів Нью-Йорка. За словами автора, головна ідея - створення високо у небі, можливо, навіть за хмарами, оазису, на якому кожна стомлена міським життям людина змогла б знайти укриття і відпочити від нескінченного шуму, стресу та метушні (слайд 2).
Сучасна українська фантастична література пишається творами подружжя Марини та Сергія Дяченків. Ці письменники є лауреатами майже всіх премій у сфері фантастики, їх аудиторія різноманітна - від малюків, яким адресовані казки «Габріель» та «Пригоди Маринки Михайлової», до дорослих (слайд 3). Головним для героїв творів Дяченків є не фантастичні пригоди, а моральні проблеми: проблема ненависті, яка поступово переростає в розуміння і любов («Ритуал», «Шрам»), проблема вибору в неоднозначній ситуації («Скрут»), проблема насилля, витоки якого лежать в людській природі («Печера»), проблема совісті («Долина Совісті»). Вічні питання добра і зла у книгах Дяченків не можуть нікого залишити байдужими.
Сучасні підлітки у фантастичному світі, який не так і відрізняється від реального своїми проблемами, - це тема роману Галини Пагутяк «Королівство», в якому химерна вигадка переплітається із реальністю (слайд 4). Герої творів Галини Пагутяк намагаються нагадати нам про ті важливі речі, які втрачає нібито химерний і вигаданий, але насправді реальний світ.
Американського письменника-фантаста Рея Бредбері теж хвилюють проблеми добра і зла, він вірить у те, що люди майбутнього збережуть у своїх душах здатність бачити, відчувати та розуміти справжню красу. Сам письменник стверджував: «Майбутнє створюється нами тепер. Кожної хвилини, яку ми проживаємо, нам надається можливість творити його». Саме це стверджує письменник в оповіданні «Усмішка», з яким ми сьогодні познайомимося (слайд 5).
-     Що вразило вас у біографії Р. Бредбері?
2.  Слово вчителя. Оповідання «Усмішка» Рея Бредбері дозволить нам зазирнути в майбутнє і відчути, що ми з вами повинні берегти та відроджувати духовні цінності, що саме ми з вами відповідаємо за долю майбутніх поколінь.
4.  Фаза актуалізації. Метод «Припущення на основі запропонованих слів».
-    Яким ви уявляєте майбутнє на нашій планеті Земля? (Слайд 7).
Слово вчителя. Пропоную вам скласти невелике оповідання про майбутнє нашої планети зі словами свято, натовп, картина, посмішка.
Методичний коментар: учні об'єднуються в групи, створюють свої міні-оповідання. Один учень із групи розповідає вигадану історію.
5.  Фаза набуття знань. Організація читання твору за методом «Спрямоване слухання та міркування».
Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми також заглянемо в майбутнє. Чи співпало ваше бачення майбутнього та майбутнього, що змалював американський письменник-фантаст, дізнаємось про це коли прочитаємо новелу «Усмішка». Отож, вперед!
6. Учитель читає уривок до слів «Ледь переставляючи ноги, вони просувалися холодною вулицею».
-      Скажіть, чи вказує автор, у якій країні, місті чи селі відбуваються описані події? Чому? (Бредбері не вказує місця, ці події могли відбуватися будь-де на землі. Але події відбуваються у 2061 році, а, можливо, трьохтисячному, п’ятитисячному. Ніхто не знає).
-     А як живуть люди? (Життя їх злиденне, зруйновані будинки, одяг з грубої мішковини, каву продають у надтріснутих чашках, грошей не мають, жахливий розбрат).
-    Назвіть героїв твору (Том, Грігсбі, черга).
-      Як у описі природи відчувається холод, ворожість до людей? (Пасмами висів туман обійстя вкриті памороззю).
8.  Слово вчителя. Прослухайте наступний уривок до слів «-Так, уявляю» і дайте відповідь на запитання:
-    З якою метою люди зібралися так рано на майдані?
-    Чи знали люди, в яку картину плюватимуть? (Ні, її ніколи не бачили).
-    Як люди ставляться до минулого? (З ненавистю).
-     Ми бачимо, що сталася ядерна катастрофа, можливо, Третя світова війна. Знайдіть у тексті, яким автор змальовує майбутнє міста після війни? («...міста - це руїни, дороги – наче, а розпиляли бомби, а поля вночі світяться від радіації»).
-    Які свята люблять та шанують у вашій родині?
-    Чи можна назвати святом те, що відбувалося в місті? Чому?
10. Учитель на фоні музики Ф. Шуберта «Аве Марія» читає уривок до слів «Картину. Здається, «Мона Ліза». Справді, «Мона Ліза» (слайд 8).
-    Що ненавидять люди з їх минулого життя? (Цивілізацію).
-     Чи всі герої впевнені, що цивілізація більше не повернеться? (Ні, з черги хтось сказав, ш людина з серцем, душа якої відкрита до прекрасного, поверне хоча б частку цивілізації).
-     Чому Том не міг плюнути на картину, а застиг перед нею? (Серце у хлопця калатало, вія двічі повторив, що картина прекрасна).
10.            Колективна робота. Складання кластера «Що святкують люди майбутнього?» (слайд 9). (Додаток 1)
Методичний коментар: кластер - це спосіб унаочнення та графічної організації обговорюваного матеріалу. Іноді його називають «наочним мозковим штурмом». У центрі чистого аркуша учні пишуть ключове слово або речення, яке є стрижнем теми. Навколо ключового слова розміщують ідеї, факти, образи, що підходять для даної теми (це як модель «планети та її супутники»). Слова, що з'явилися, з'єднуються прямими лініями із ключовим поняттям. У кожного із «супутників» у свою чергу теж з'являються «супутники», встановлюються нові логічні зв'язки.
-    Чим, на вашу думку, закінчиться це оповідання?
11.Завершення читання оповідання.
Завдання. Доведіть, шо Том - це і є та людина, яка «підлатає» цивілізацію.
12.Обговорення.
-     Із ким порівнює автор людей, які шматували картину? (3 голодними птахами).
-     Чому Том разом з усіма шматує картину? (Люди вирішили покінчити з цивілізацією. Про красу, добро, людяність вони не хочуть чути. А Том сліпо наслідує інших).
-     Доведіть, що Том - людина, чия душа відкрита до прекрасного, що він зможе «підлатати» цивілізацію. (Серед усього натовпу Том єдиний побачив красу Мони Лізи. Про нього можна сказати, що  це людина з душею).
13. Фаза консолідації знань. Рефлексія.
Слово вчителя. Картину «Мона Ліза» натовп знищив, але в долоні Том тримав зібганий клаптик полотна. «Посмішка, люба посмішка...», - шепотів хлопець.
-    Яке враження справив на вас цей твір?
-    Чи такий фінал твору ви очікували?
-    Чи є у людей майбутнього шанс змінитися на краще?
14. Складання асоціативного куща «Усмішка» (слайд 10).
Слово вчителя. Хоча хлопцеві дома перепало від брата, а батько обіцяв вранці відлупцювати, та на душі у нього було спокійно.
-    Від чого врятувала посмішка Мони Лізи Тома?
15. Робота з епіграфом (слайд 11).
-       Як вислів французького письменника Анатоля Франса перегукується з оповіданням Р. Бредбері «Усмішка»?
IV. Домашнє завдання.
Для всіх учнів.
1. Усно схарактеризувати образи персонажів (Том, Грігсбі, люди майбутнього).
2.  Скласти асоціативний кущ до слова «краса» (письмово).
Індивідуальні завдання.
1 .Підготувати повідомлення про картину Леонардо да Вінчі «Мона Ліза».
2.  Дібрати цитати до образу Тома.
Урок №2
Тема. Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору
Мета: поглиблювати сприйняття прозового твору, виокремлюючи ознаки глобальної перестороги людству в ньому; розвивати критичне мислення, творчу уяву та мовлення; прищеплювати шанобливе ставлення до культурних цінностей.
Обладнання: додаток (8 слайдів): відповіді до гри «Вірю-не вірю», репродукція картини «Мона Ліза», схема «Образи-символи оповідання «Усмішка», епіграф до уроку.
Тип уроку: урок комбінований.
Хід уроку
Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи.
Ч. Діккенс
І. Актуалізація уваги та опорних знань учнів.
Перевірка домашнього завдання.
Гра «Вірю-не вірю» (слайд 1).
Чи вірите ви, що:
1. Р. Бредбері - англійський письменник-фантаст? (Ні, американський).
2.    Події в оповіданні відбуваються 2161 року? (Ні, 2061 р.).
3.    Людей до міста вабили базар і свято? (Так).
4.    Люди вишикувалися в чергу о 6 годині ранку? (Ні, о 5 годині).
5.   Люди жили в мирі й злагоді? (Ні, жахливий розбрат).
6.      Люди мали гроші й все могли дозволити собі купити? (Ні, мало хто купував, бо не мали грошей).
7.  Том вперше бере участь у святі? (Ні, він уже брав участь).
8.  Том відмовився плювати на картину? (Так).
9.Люди рвали портрет, наче голодні птахи? (Так).
10. Том вирвав клаптик з картини й заховав у кишеню? (Так вирвав, але притиснув руку з клаптиком до грудей).
11. Том повернувся додому о півночі? (Ні, Том повернувся додому о 9 годині вечора).
12. Хлопець побачив у себе на долоні обличчя Джоконди? (Ні, хлопець побачив Усмішку  Джоконди).
Слово вчителя. Сьогодні ми спробуємо відповісти на запитання: чи важко бути людиною? Що врятує нашу Землю від того, шо змалював Бредбері в оповіданні «Усмішка». Пам’ятаймо: майбутнє неможливо зрозуміти без минулого.
-    Які твори з фантастичними елементами ми вивчали? («Аліса в Країні Див» Л. Керролла «Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса, «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя,
слайд 2).
-      Що таке фантастика? (Фантастика - те, що не існує в дійсності, створене фантазією, уявою).
Різновиди фантастики: соціальна, наукова, фентезі.
Соціальна фантастика - різновид фантастики, в якому висловлено роздуми або припущення щодо теперішньої і подальшої долі суспільства, людської цивілізації, Всесвіту. В одному творі можуть поєднуватися ознаки наукової й соціальної фантастики.
Ознаки соціальної фантастики: розкриття гострих конфліктів (зовнішніх і внутрішніх), перенесення часу в інший вимір (минулий або майбутній), увага до духовного стану особистості, моральні випробування персонажів тощо.
Конфлікт - зіткнення у художньому творі протилежних поглядів, позицій, ідей, інтересів, точок зору, що призводить до загострення суперечностей, активних дій, боротьби.
Конфлікт буває зовнішнім (зіткнення персонажів між собою або персонажів зі світом загалом і та внутрішнім (складна боротьба різних начал у душі людині). В одному творі можуть поєднуватися різні види конфліктів.
-     Доведіть, що в душі Тома велася боротьба між ненавистю й прагненням до прекрасного. Який це конфлікт? (Внутрішній)
-    У чому ж виявився зовнішній конфлікт оповідання? (Протистояння Тома й натовпу, світу) .
Послухайте вірш словацького поета Павла Гнєздослава:
Я зірвав квітку - і вона зів 'яла,
Я зловив метелика - і він Помер у мене на долоні.
І тоді я зрозумів, що доторкнутися До краси можна тільки серцем.
-    Чому Тому вдалося одному із натовпу «доторкнутися до краси серцем»?
5.  Слово вчителя. Автор стверджує, що витвір мистецтва може відродити душу людини, а якщо людина здатна бачити прекрасне, то незабаром відродиться й цивілізація. Давайте й ми розглянемо з вами репродукцію картини Леонардо да Вінчі «Джоконда», яка так зворушила Тома.
«Джоконда» - найвідоміша та найзагадковіша картина в світі. Ще й досі цей шедевр світового малярства залишається не вивченим, оповитим таємницями та легендами. Мона Ліза дарує свою посмішку людям. Цей портрет заможної флорентійки Мови Лізи дель Лжокондо зберігається в Луврі в Парижі, був намальований близько 1503-1506 рр. На ньому зображено молоду жінку з таємною посмішкою на фоні дещо чарівного пейзажу. Мона Ліза сидить в кріслі на балконі, осанка її велична, руки складені на колінах. Вона мрійлива і сумна. А очі - ясні й спокійні...
Протягом віків Мону Лізу сприймали по-різному: молодою і старою, доброю і злою, красивою і потворною, інопланетянкою і реальною людиною, чоловіком і жінкою. Джоконда -   це портрет усього людства, кожного з нас. А загадкою на цьому портері залишається посмішка. Очі й посмішка невловимі: то веселі, то сумні... Вони спрямовані на нас. Жінка -ніби роздивляється кожного з нас, дарує нам свою усмішку. А губи ніби промовляють:
 
Уже віки ви дивитесь на мене,
Всі дивитесь на усмішку мою.
Я ж перед вами стільки літ стою
 І мила, і проста, і незбагненна.
Не думайте, що дуже легко це
Між поглядів захоплених, і хтивих,
І ніжних, і скорботних, і  вразливих Ховати тільки душу, не лице.
  В.   Даник
З якого боку ми не розглядатимемо цю картину, Джоконда завжди дивитиметься на кожного з нас.
7. Бесіда.
-       Які враження справила на вас картина? Що найбільше приваблює вас у цій жінці?  (Посмішка й погляд).
-     Символом чого є посмішка в оповіданні Бредбері? (Посмішка - символ краси, щастя, надії, віри в майбутнє, добро й справедливість).
-     Які ще символи майбутнього ви побачили в оповіданні? (Слайд 5) (Додаток 2)
Знавці мистецтв вказують на те, що автор картини застосував спеціальну техніку, що дозволяє реалізувати такий ефект зору, - техніку сфумато.
-     Порівняти кольори в оповіданні Р. Бредбері «Посмішка» та на картині Леонардо да Вінчі «Мона Ліза» .
«Малий тупцював на місці, дмухав на свої червоні, у саднах руки», «цей хлопець розуміється на мистецтві», «серце Тома билося схвильовано і гучно, а земля аж горіла під його босими п’ятами», «Том застиг перед картиною», «у нього пересохло в роті», «його серце калатало, відлунюючи музикою у вухах», «сліпо наслідуючи інших, простягнув руку, схопив клаптик лисніючого полотна, смикнув і впав, і, отримавши кілька ударів, викотився із натовпу», «закривавлений, у розірваному одязі», «стояв, завмерши», «поглянув на свою руку і притиснув до грудей, ховаючи клаптик полотна», «заплакавши, Том побіг», «Том ліг, вгамовуючи дихання», «рука притиснута до грудей міцно-міцно», «потім щось відчув», «Том випростав руку», «розтиснув пальці і розправив зібганий клаптик полотна», «на долоні хлопчика лежала Посмішка», «він дивився на неї у білім світлі опівнічного неба, пошепки повторюючи: «Посмішка, люба посмішка...», «він заплющив очі, але посмішка знов була там, у темряві. 1 було тихо, тепло і спокійно, коли він заснув».
-     Чому посмішку врятувала дитина? (Це майбутнє покоління, Том має душу).
-     Поміркуйте, використовуючи метод «ПРЕС», чи піде Том ще на таке свято?
Том
Душевний, чутливий
 Чекає, переживає, зберігає
 Хлопець з відкритою душею
 Майбутнє
12.  Робота з епіграфом (слайд 6).
-      Що означає «бути людиною»?
-      Чи згодні ви з думкою Ч. Діккенса?
13.   Слово вчителя. Рей Бредбері застерігає кожного з нас, щоб ми не втратили духовність. Саме від духовного світу залежить майбутнє усього людства. Якщо люди не одумаються, то ми побачимо картину, намальовану Р. Д. Бредбері в оповіданні «Усмішка». Адже ми всі відповідальні за те, що відбувається навколо нас. Письменник змальовує не лише розруху в місті, а й розруху в душах людей. Сьогодні ведеться постійна боротьба між добром і злом. І що переможе - важко сказати. А шо ж треба зробити, щоб на нашій планеті Земля панував мир? Які б поради ви дали б всім жителям нашої планети?
14.    Колективна робота «Як вберегти нашу планету від трагедії?»
Методичний коментар: учні колективно складають поради про те, як вберегти нашу землю від трагедії та на вирізаних смайликах, які виражають радість записують побажання - поради наступним поколінням та прикріплюють смайлики на плакаті-карті світу.
1.Жити за Заповідями Божими.
2. Берегти природу.
3. Жити в гармонії з природою, з людьми та з самим собою.
4. Берегти надбання культури.
5. Не бути байдужими.
6. Берегти душевний спокій.
7. Навчитися спілкуватися.
8. Навчитися дружити.
9. Навчитися вибачати.
10.Мати всюди хороших друзів.
11.Бути людяними.
15.          Літературна п’ятихвилинка.
Врятуйте цю землю безкраю...
Благословенні будьте, небеса,
І ясне сонце, будь благословенне.
Нехай панує на землі краса
 І не шугає полум’я шалене.
Нехай панує на землі добро,
Співає мати пісню колискову,
Хай не конає батечко Дніпро
 І вільно лине в далеч світанкову.
Врятуйте цю землю безкраю
У грізний чорнобильський час,
І пісню про вас заспівають,
І казку розкажуть про вас.
І. Бердник
Висновок: майбутнє планети в твоїх руках (слайд 7).
IV.   Підсумок уроку.
Слово вчителя. Хочеться вірити, що нічого лихого не станеться у 2061 році. Люди не будудь похмурі, роздратовані та духовно зубожілі, адже ми приходимо у світ, щоб нести добро й красу - красу нашої душі й серця. Тож давайте подаруємо один одному усмішку.
V.   Домашнє завдання.
Для всіх учнів.
1.  Довести, що «Посмішка» - це твір-попередження.
2.    Заповнити таблицю та дати відповідь на запитання: що відрізняло Тома від натовпу, в якому він перебував? (Слайд 8).
     Поведінка натовпу
Поведінка Тома



Індивідуальні завдання. Написати  лист Тому у 2061 рік або твір «Яким я хочу бачити  майбутнє  нашої  планети?

Висновок
Протягом багатьох століть книги були каталізатором суспільного руху, накопичувачем досвіду пращурів, сталевим стержнем цивілізацій. Всі поціновували книги як джерело знань та засіб їх передачі. Видатні люди минулого знали, який вплив має книга на людську свідомість, як вона може скеровувати долі народів, держав, окремих особистостей. Цей вплив простягається на континентах, триває століттями.
Програма „Читання та письмо для розвитку критичного мислення” пропонує цілий арсенал прийомів (стратегій), які умовно можна поділити на дві групи: короткі (малі) та модальні (великі). Малі стратегії можна використовувати на різних етапах уроку. Модальні стратегії передбачають для реалізації великий проміжок часу й розраховані на цілий урок.
Завдання вчителя НУШ – відібрати зі своїх методичних надбань усе прогресивне і змінити, модернізувати, трансформувати навчальний процес так, щоб забезпечити його дослідницький, пошуковий характер. Такий підхід сприятиме розвитку мислення, розумових творчих здібностей учнів. Перехід до особистісно орієнтованого навчання і виховання спонукає вчителя на пошук таких видів діяльності, форм, методів та засобів навчання, які б забезпечували повноцінний розвиток здібностей, потреб та інтересів кожного учня в усіх сферах їхньої діяльності. Тому поряд із традиційними методами навчання доцільно використовувати новітні, які б забезпечували взаємозв’язок через створення на уроці мікроклімату, який ґрунтується на принципах співпраці, залучення учнів до дослідження проблем, вивчення суперечливих питань за допомогою критичного аналізу. Сьогодні неможливо навчати учнів традиційно. Адже у центрі навчально-виховного процесу має бути учень. Від його творчої активності, вміння міркувати, обґрунтовувати свої думки, спілкуватися з учителем, залежить успіх учнів у свідомому опануванні шкільної програми.



Список використаних  джерел
1.   Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Освітня галузь «Мова і література» (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392 // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. - 2012. - № 4-5. - С. 3-56.
2.   Зарудня І. О. На літературознавчій основі / І. О. Зарудня // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 2003. - № 2. - С. 16.
3. Концепція літературної освіти в 11-річній загальноосвітній школі (наказ Міністерства освіти і науки України від 26.01.2011 р. № 58) // Директор школи. - 2011. - № 27-28. - С. 58-63.
4. Літературознавчий словник-довідник / за ред. Р.Т. Гром’яка, Ю. І. Коваліва, В. І.Теремка К. : ВЦ «Академія», 2007. - 752с.
5. Ніколенко О.М. Концептуальні засади підручників нового покоління зі світової літератури / О. М. Ніколенко та ін. // Всесвітня література в сучасній школі. - 2012. - № 11-12. - С. 2-13.
6. Ніколенко О. М. Теорія літератури у визначеннях, схемах і таблицях. 5-7 класи О. М. Ніколенко, В. І. Мацапура // Всесвітня література в середніх навчальних закладам. України. - 2003. - № 11. - С. 6-54.
7.Світова література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх закладів з українською мовою навчання [авт. колектив: О. М. Ніколенко (кер. авт. колективу), К. В. Таранік-Ткачук,С. П. Фоміна, О. В. Ревнивцева, Т. П. Сегеда, Н. В. Онищенко] // Всесвітня література в сучасній школі. - 2012. - № 7-8. - С. 2-37.
8. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посібн. / О. І. Пометун Л. В. Пироженко / за ред. О. І. Пометун. - К. : А.С.К., 2004. - 192 с.



 


Немає коментарів:

Дописати коментар