
Учені з Computational Story Lab в університеті Вермонта з’ясували, що всі літературні твори побудовані на чергуванні полюсів емоційного забарвлення. У своєму дослідженні вони виділили шість базових кривих, які ілюструють популярні послідовності «злетів» і «падінь».
У своєму аналізі вчені відштовхувалися від ідеї, що кожне слово можна охарактеризувати як позитивно або негативно емоційно забарвлене. Вони використовували алгоритм Hedonometer, в якому це емоційне навантаження виражене в числовому значенні. Алгоритм присвоює числове значення кожному слову, потім ділить текст на уривки з 10 тисяч слів і вираховує середню емоційну валентність. Таким чином вони проаналізували 1 737 текстів з електронної бібліотеки Проекту «Гутенберг», які були завантажені більше 150 разів.

Схема аналізу. Ілюстрація: Andrew J. Reagan
«Із грязі в князі» (зліт): «Аліса в країні чудес» Льюїс Керолл
«Трагедія» (падіння): «Ромео і Джульєтта» Вільям Шекспір
«Людина в ямі» (падіння-зліт): «Чарівник країни Оз» Френк Баум
«Ікар» (зліт-падіння): «Римський Експрес» Артур Гріффітс
«Попелюшка» (зліт-падіння-зліт): «Різдвяна пісня» Чарльз Діккенс
«Едіп» (падіння-зліт-падіння): «Герой нашого часу» Михайло Лермонтов

6 емоційних кривих, що відповідають основним літературним сюжетам. Ілюстрація: Andrew J. Reagan

Схема емоційних дуг в тексті Джоан Роулінг «Гаррі Поттер і смертельні реліквії». Ілюстрація: Andrew J. Reagan
За словами авторів, результати дослідження можуть бути цікавими не тільки літературознавцям, а й розробникам програм для написання тексту. Наприклад, якщо судити за кількістю завантажень на сайті бібліотеки «Гуттенберга», то читачам більше подобаються історії, в яких багато разів змінюється емоційний полюс і які закінчуються «падінням».
Apparat
Немає коментарів:
Дописати коментар